RSS

Lyssna på förarna!

06 Dec

Jag skrev ett långt inlägg den 10 maj 2016 om taxiförarnas kamp, om hur ersättningen för färdtjänstkörningar har sjunkit från 12,8 kr per km år 2011 till 8,2 kr per km år 2016, om förhållandet bolag/åkare/anställda förare, om Taxiklubben i Stockholm, om korteger genom stan, med mera. Jag tänker inte upprepa allt det igen, men läs gärna. Taxiförarnas uppror.

Vad har hänt sen dess? Inte så mycket, kan man tycka. Förarna kör fortfarande 12-13 timmar om dan eller mer för att få ihop en inkomst att leva på. Små åkare går i konkurs. De flesta åkare är helt enkelt arbetare med en bil och en f-skattsedel och en massa avgifter att betala åt alla håll. De kör lika eländigt mycket de, som de anställda förarna. Alla är trötta. Det går sisådär med rekryteringen till Taxiklubben och till förbundet Transport.

Men det pågår en strid. Eftersom färdtjänstkörningarna är så uselt betalda så tar chaufförerna hellre andra körningar eller står på paus i protest. Detta har slagit igenom kraftfullt. Det kommer ingen bil eller den kommer mycket försent. Färdtjänstkunderna drabbas. Detta är konsekvensen av landstingets policy att upphandla så billigt som möjligt, utan några krav på rimliga villkor för dem som ska utföra tjänsten. Fredrik Wallén (KD), ordförande i färdtjänstutskottet, säger i DN att avtalet är ”det bästa vi haft”.

DN: Förare vid färdtjänsten: ”Vi har slavkontrakt”

Taxibolagen Kurir och Sverigetaxi (f.d. 020) – som har lagt de usla buden och därmed vunnit upphandlingarna – försöker desperat göra något åt saken. De varnar förare som avstår körningar, trots att förarna inte är anställda av bolagen. De har rätt att avgöra själva när de ska köra och inte. När landstinget drar kostnaden för resegaranti från bolagen så drar de i sin tur pengar från åkarna, vilka de i sin tur ska dra från sina anställda förare, om de har några. Förmodligen ett olagligt upplägg från början till slut.

Förarna berättar

Vill du veta mer om den här striden, så finns det två chanser framöver att höra taxiförare själva berätta om lönedumpning och färdjänstkaos.

Nu på lördag den 10 december kl 14.00 mottar ”de stridbara taxichaufförerna i Stockholm” Förbundet Arbetarsolidaritets pris Arbetare till Arbetare.
Palmesalen, ABF-huset i Stockholm, Sveavägen 41.
Facebookevent: Arbetare till arbetare 2016

På torsdag den 15 december kl 18.30-20 är Taxiklubben inbjuden till ”Knegarpuben” på Restaurang Hubertus, Holländargatan 9A i Stockholm. Värdar är SEKO Stockholm, Unga Byggare Stockholm och Hotell- och Restaurangfacket Stockholm-Gotland.
Facebokevent: Knegarpuben – Tema Kaos!

20161205taxiklubben

På bilden firar några aktivister i Taxiklubben ett litet steg framåt. Konstantinos, Elisabeth, Maqbool och Allonias står utanför kommunhuset i Haninge. Ordföranden i upphandlingsnämnden i Haninge/Nynäshamn har svarat på en interpellation. Svaret innebär att vid nästa upphandling av skoltaxi, så ska inte bara lagar gälla, utan det ska vara krav på att förarna är försäkrade, de ska ha arbetsskade- och sjukförsäkring, tjänstepension och avtalspension. Och de ska ha meddelarfrihet på samma sätt som personer som är direktanställda av kommunen. Det här gäller alltså inte färdtjänsten i Stockholms Län, men en annan upphandlad verksamhet, skoltaxi i Haninge och Nynäshamn.

Det är långt kvar till rimliga villkor inom taxibranschen. Men efter flera år av försämringar så är varje litet steg i rätt riktning en uppmuntran till fortsatt kamp, och värt att fira.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 6 december, 2016 i Arbetslivet - Taxi

 

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: